“Taboe” is een opdracht waarbij het doel is om een product of dienst te gebruiken om taboes bespreekbaar te maken. De opdracht zelf bestaat uit 5 keer een gekozen product of dienst aan een taboe te koppelen. Beide het product en het taboe moeten elkaar gebruiken om aandacht te vragen. Eén van deze product en taboe koppelingen moet uitgewerkt worden tot een 360° campagne.
Opdracht
Taboe
Onderzoek
Winderigheid
De mens produceert gemiddeld 0,5 tot 1,5 liter darmgas per dag. Dat resulteert in 12 tot 25 windjes. Ondanks dat het zo normaal is voor iedereen blijft erover praten blijft een taboe. “Wie heeft een scheet gelaten?’’ is een vraag waar zelden iemand eerlijk op antwoordt. Ook in een relatie blijft het een gênant onderwerp. Vooral wanneer een vrouw een scheet laat, is ze al snel ‘een ranzig wijf’. Vrouwenscheten zijn voor veel mensen nog altijd not done.
Net zoals we moeten ademen, met onze oogleden knipperen, onze neus snuiten… moeten we af en toe ook eens een scheet laten. En dat is positief voor ons lichaam, het is zelfs gezond. Want scheten zijn darmgassen, en die gassen zijn afval. Het inhouden ervan kan ervoor zorgen dat de giftige darmgassen worden opgenomen in de bloedbaan, dat kan dan weer klachten als vermoeidheid en hoofdpijn veroorzaken. Ook buikkrampen zijn een logisch gevolg.
Eén op de vier Nederlanders heeft last van winderigheid.
Concept
F-ART Fashion
Scheten laten en high-end fashion brands gaan echt niet met elkaar, of toch wel?
Bij dit concept neem ik high-end fashion brand Chanel en combineer ik deze met scheten om aandacht te vragen voor winderigheid en hoe normaal het eigenlijk is.
Chanel staat voor elegantie, luxe, goede kwaliteit, oog voor detailles en het “less is more” principe. Chanel wordt gezien als een luxe merk. Chanel is het meest gevolgde luxe merk op social media.
Koppeling Chanel en winderigheid: Een scheet inhouden is ongezond, net als je mening inhouden. Laat het gaan. Verbeter communicatie, wees jezelf en doorbreek routine.
Voor het product en de campagne is de boodschap:
– Gooi het er maar uit, dan ruiken we wat er aan de hand is.
– Er zit geen schaamte in gehoord worden
Ontwerp
Vrouwen die de wereld hebben veranderd
Voor mijn campagne heb ik gekozen om vrouwen die de wereld hebben veranderd. Het idee hierachter is om te leren over vrouwen die de wereld hebben veranderd en om vrouwen een kans te geven om de wereld te veranderen. Het hoeft niet iets groots te zijn, je kan de wereld ook veranderen door gewoon een scheet te laten.